perjantai 21. lokakuuta 2011

Huvitutti.

Olen imettänyt
kotisohvalla,
ystävien sohvilla,
sängyssä,
ruokapöydän ääressä,
ruokaa tehdessä
ja pyykkiä ripustaessa..

Vauvakerhossa,
Waynes Coffeessa,
Sokoksella,
kiinalaisessa ravintolassa,
burgeripaikassa,
leffateatterin aulassa,
kauppakeskuksen aulassa,
kotitalon ala-aulassa,
Lindexillä,
Specs Saversilla,
Tokmannilla,
Clas Ohlsonilla,
liikuntakeskuksen standilla,
kirpparilla
ja bussissa!

Kuka mahtaa olla huvituttina Nestorille..

Kuva täältä.

Ei mua kyllä yhtään häiritse olla huvituttina lapselle, mutta mua häiritsee on se, että Nestori ei osaa vielä nukahtaa ilman imetystä. Hän nukahtaa ainoastaan rinnalle. Lainasin kirjastosta T:n suosituksesta, tän kirjoituksen kommenttilootassa, Elizabeth Pantleyn Pehmeä matka höyhensaarille ja se avas mun silmät! Todellakin, Nestori ei osaa nukahtaa ilman minua. Ja kun hän, kaikkien vauvojen tavoin, havahtuu hereille tunnin-parin välein, ei Nestori millään saa unta uudestaan ilman minua. 

Kirjassa oli hauskasti kuvailtu miltä vauvasta tuntuu. Jos aikuinen menee nukkumaan pehmoiseen sänkyyn ihanan peiton alle ja yhtäkkiä herääkin kovalta keittiön lattialta. Saako aikuinen unta siinä lattialla uudestaan? No ei saa, vaan aikuinen haluaa takaisin sänkyynsä. Aikuinen voi itse kävellä takaisin makuuhuoneeseen, mutta kun vauva herää ilman ihokosketusta, johon hän on nukahtanut, hän haluaa sen takaisin, että saa taas unen päästä kiinni! 

Nyt pohdiskelen, koska aloitan unikoulun. Mitä nopeammin, sitä nopeammin, eikö? Kirjassa oli hyvin neuvottu miten voisi kokeilla opettaa vauvalle yksin nukahtamista. Kirjan mukaan kannattaa antaa vauvan imeä, kunnes on aivan nukahtamispisteessä, mutta ei vielä unessa (mistäs minä tän sitten huomaan..). Tässä vaiheessa olisi hyvä irroittaa vauvan ote ja laskea hänet sänkyyn. Jos vauva nukahtaa, hyvä, jos ei, sitten jatkaa taas imetystä ja toistaa tätä kunnes vauva nukahtaa itse omaan sänkyynsä. Kirjassa oli annettu vielä joitakin vihjeitä, kuinka voisi onnistua helpommin. Raportoin tuloksista! 

..Ja niiden puutteestakin :)

1 kommentti:

  1. Voimia unikoulun kanssa, jos tuntuu että et jaksa eikä toimi niin kokeile myöhemmin uudestaan! Sä tiedät parhaiten miten toimia oman vauvasi kanssa.

    Ja kannattaa välillä lukea kirjaa uudestaan, oon ite lukenut sen nyt kolmasti (en kokonaan tosin, vain sen unikouluosan) ja aina tajunnut jotain uutta.

    Ja sen uneliaan vauvan oppii tunnistamaan, mullakin meni hetki ennenkuin tajusin milloin Eelis alkaa olla sopivan väsynyt.

    Meillä on kohta alkamassa kolmas kuukausi unikoulua, hiljaa hyvä tulee! Ja mäkin olen pitänyt välillä taukoa kun en vaan ole jaksanut, eikä unikoulu mennyt ihan hunningolle kun jatkoin siitä mihin jäätiin :)

    VastaaPoista